Czym jest LEGO WeDo?

Zestaw konstrukcyjny WeDo pozwala uczniom na budowę i programowanie prostych modeli LEGO,
które są podłączone do komputera.

Do budowy konstrukcji WeDo używa się przede wszystkim
standardowych klocków LEGO.
Podstawowym elementem zestawu jest Hub USB. Umożliwia on podłączenie interaktywnych elementów z każdym komputerem wyposażonym w port USB. W specjalnym graficznym środowisku programowania, opartym o system LabView, można bezpośrednio sterować silnikami lub programować proste reakcje na pobudzenia czujników.

Reguła 4 Z

Wszystkie materiały LEGO® Education, których używamy wspomagają proces uczenia się.
W procesie tym wyodrębnione zostały cztery fazy:

ZACZNIJ

Materiał jest łatwiej przyswajalny, kiedy nowo zdobyte informacje można w jakiś sposób połączyć z dotychczasową wiedzą lub kiedy jest ona czynnikiem stymulującym zdobywanie nowych umiejętności. Każde ćwiczenie LEGO Education WeDoTM zawiera krótką animację, w której występują dwie minifigurki - Maja i Maks. Animacje można wykorzystać do zilustrowania jakiejś sytuacji, zainspirowania uczniów lub sprowokowania dyskusji na konkretny temat.

ZBUDUJ

Uczenie jest najbardziej efektywne, kiedy angażuje zarówno umysł, jak i ciało. System nauczania LEGO Education opiera się na działaniu: konstruowanie modeli i opracowywanie koncepcji. Faza “Zbuduj” składa się głównie z ćwiczeń WeDo, które zostały opatrzone dokładnymi instrukcjami budowania krok po kroku. Wystarczy jedno kliknięcie, by przejść do kolejnego kroku. Zajęcia można modyfikować i włączyć w nie czas na rekonstruowanie modelu lub tworzenie własnego projektu.

ZASTANÓW SIĘ

Zastanowienie się nad wynikami swojej pracy pogłębia rozumienie danego zagadnienia. W ten sposób można łączyć dotychczasową wiedzę z nowymi doświadczeniami. W fazie “Zastanów się” uczniowie obserwują i przedstawiają jaki wpływ na ruch modelu miały konkretne zmiany w kołach, biegach czy krzywkach; prowadzą badania i robią prezentacje na temat zachowania swoich “zwierząt”; liczą, mierzą i sprawdzają wyniki zawodników; piszą własne historie, a następnie odgrywają je za pomocą modeli oraz efektów dźwiękowych i wizualnych. Ta faza jest idealną okazją do oceny postępów w nauce każdego ucznia.

ZASTOSUJ

Ćwiczenie, które jest wymagające, ale nie za trudne, dostarcza więcej satysfakcji, a jednocześnie uruchamia dodatkowe pokłady kreatywności. Podjęcie takiego wyzwania, a także przyjemność płynąca z wypełnienia go, są inspirujące i motywują do podejmowania kolejnych prób. Faza “Zastosuj” polega na zbudowaniu i zaprogramowaniu bardziej złożonego zachowania i zaangażowanej interakcji z modelem.